Gewoon Speciaal: Meebewegen

Foto:

Het is vrijdag, we zitten in de klas en over een halfuur begint het weekend. Het is een enerverende week geweest, waarin we de leerlingen van één groep hebben verdeeld over de andere groepen, wegens uitval van een collega. Invallers zijn niet beschikbaar, maar goed, dat is sowieso kwetsbaar in het speciaal onderwijs, waar de vaste leerkracht tevens de steunfiguur is voor de leerlingen.

De aanwezigheid van enkele nieuwe leerlingen doet iets met de groepsdynamiek. De kinderen zijn alert en ze reageren net weer iets anders op situaties, wisselingen van activiteit en uiteraard op mij. Ja de orde moet weer even hersteld worden.

Hoe zal de meester reageren als ik dit zeg of dat doe?

“Kinderen, bijna weekend, we gaan het komende kwartier lekker lezen in ons boek, of in een Donald Duckje. En het laatste kwartier gaan we opruimen en mag je verder zelf weten wat je wilt doen. Zolang het maar geschikt en acceptabel is voor de basisschool.”

Die laatste zin behoeft geen verdere uitleg. Iedereen weet inmiddels wat ik daarmee bedoel.

Al snel zit iedereen in z’n boek of Duckje. De één op de bank, de ander op de zitzak. Sommigen gewoon aan of op hun tafel. Ik zit met m’n Duckje op m’n bureaustoel.

Wanneer ik opkijk, zie ik dat Rico z’n boek wel héél rechtop heeft op z’n schoot. En hij kijkt ook terug naar mij. Het lijkt alsof hij denkt dat ik iets doorheb, want er ontstaat een lachje op zijn gezicht. En dankzij dat lachje heb ik het inderdaad door.

“Dat is wel heel slim bedacht Rico,” fluister ik en pak er ook even m’n telefoon bij. Nieuwsgierig kijkt hij me aan en ik zeg: “Ik ga het ook even proberen; kan ik even snel m’n mail checken.”

En ik houd m’n Duck rechtop met m’n mobiel erachter, open even m’n scherm en kijk naar de laatste mail.

“Zo. En nu doen we hem allebei in onze la en gaan we verder met lezen.”

Zonder morren doet hij zijn telefoon weg.

Rico weet nu waar hij aan toe is.

Soms moet je een beetje ‘mobiel’ meebewegen, in plaats van meteen te ‘schermen’ met sancties.

 

 

Door Bart Heeling. Foto: eigen foto.


Bart Heeling is leerkracht op De Aventurijn Renn4, een school voor speciaal onderwijs. Hij geeft les aan kinderen met ernstige gedragsproblemen en/ of psychiatrische problematiek. Volgens Bart hebben mensen vaak nog een verkeerd beeld van het speciaal onderwijs. Hij deelt daarom zijn belevenissen in de column ‘Gewoon Speciaal’ en op LinkedIn. Eerder verscheen zijn bundel ‘Gewoon Speciaal’. 

Cookieinstellingen